Få vores nyheder på mail

Klima og CO2

Undergrund

Forsyning

Effektivisering & Erhverv

Energiteknologi

Teleforsyning

Internationalt

Statistik/fremskrivninger

Direktion

Bredbånd til din virksomhed

Vedvarende energi

Politik

Energistyrelsen offentliggør svar om Thor udbuddet

Nyheder   •   Feb 07, 2020 14:28 CET

Energistyrelsen offentliggør nu svar på spørgsmål rejst i forbindelse med markedsdialogen om Thor Havvindmøllepark.

Ny rapport om fuglepåvirkning i Jammerland Bugt og Omø Syd projekter

Nyheder   •   Feb 07, 2020 13:02 CET

Konsulentfirmaet NIRAS har udarbejdet en uafhængig vurdering af effekten på fuglebestanden ved de to åben dør havvindmølleprojekter, som European Energy ønsker at opføre ved Omø Syd og Jammerland Bugt. Rapporten bekræfter de overordnede konklusioner om fugle i VVM-redegørelserne for projekterne.

Energieffektivisering slanker danske virksomheders energiregning og CO2-udledning

Pressemeddelelser   •   Feb 05, 2020 05:58 CET

Resultater fra Energistyrelsens såkaldte aftaleordning med elintensive virk-somheder om energieffektivisering viser store energi- og CO2-besparelser samtidig med, at det gavner virksomhedernes bundlinje. Succesen ser ud til at gentage sig med en ny aftaleperiode og bidrager yderligere til Danmarks klimamålsætninger.

Energistyrelsen giver endelig tilladelse til Kriegers Flak Havvindmøllepark

Nyheder   •   Feb 03, 2020 16:06 CET

Energistyrelsen har godkendt detailprojekt og meddelt VVM-tilladelse for Kriegers Flak Havvindmøllepark, som Vattenfall herefter kan påbegynde etableringen af.

Rapport: Sådan forventes telemarkedet at udvikle sig frem mod 2030

Nyheder   •   Jan 30, 2020 06:19 CET

5G og fiber vil danne grundlaget for fremtidens trådløse og intelligente samfund, hvilket stiller krav til fortsat implementering af infrastrukturen. Det viser ny rapport om telemarkedet, som Energistyrelsen har fået udarbejdet.

Invitation: Informationsmøde om nye regler for støtte til biogas

Nyheder   •   Jan 20, 2020 08:57 CET

Energistyrelsen inviterer til informationsmøde tirsdag d. 4. februar 2020 om de nye regler vedrørende støtte til anvendelsen af biogas efter de gældende støtteordninger. Energistyrelsen orienterer på mødet om de fremtidige støttemuligheder, baggrunden for ændringerne og om den kommende ansøgningsprocedure.

Ny funktion giver nye muligheder for den lokale bredbåndsindsats

Pressemeddelelser   •   Jan 09, 2020 06:02 CET

Energistyrelsen har udviklet en ny funktion på hjemmesiden Tjekditnet.dk, som giver kommuner, bredbåndsudbydere og andre brugere adgang til rådata om bredbåndsdækningen. Funktionen giver kommunerne mulighed for selv at lave mere præcise analyser af lokale bredbåndsforhold.

Nye støttesatser i 2020 for biomassebaseret elektricitet

Nyheder   •   Dec 20, 2019 13:54 CET

Energistyrelsen har nu fastlagt støttesatserne i 2020 til biomassebaseret elektricitet. Støttesatserne omfatter driftsstøtteordningen for afskrevne anlæg.

EUDP har 250 mio. kr. til udvikling af innovative energiteknologiprojekter i næste ansøgningsrunde

Nyheder   •   Dec 20, 2019 09:20 CET

Energiteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram (EUDP) indkalder ansøgninger til udvikling af innovative energiteknologiprojekter med ansøgningsfrist den 6. marts 2020 kl. 15:00.

Dit elforbrug stikker af i december

Pressemeddelelser   •   Dec 19, 2019 09:55 CET

Vi bruger 45 % mere strøm på en decemberdag end en julidag, og elforbruget topper juleaften. Men ved at følge nogle enkle råd kan du minimere elregningen og klimaaftrykket.

Energistyrelsen støtter Power-to-X projekter med 128 mio. kr.

Nyheder   •   Dec 18, 2019 21:09 CET

Energistyrelsen har i august 2019 udbudt en pulje for energilagring. Det er nu afgjort, at to markante Power-to-X projekter opnår tilsagn om investeringsstøtte på i alt 128 mio. kr. Power-to-X er en samlet betegnelse for teknologier, hvor elproduktion via typisk elektrolyse omdannes til brint, syntetiske gasser, brændstoffer eller kemikalier.

EUDP støtter fremtidens grønne energiteknologier med 291 mio. kroner

Pressemeddelelser   •   Dec 18, 2019 11:47 CET

Det Energiteknologiske Udviklings- og Demonstrationsprogram (EUDP) støtter 53 nye energiteknologi-ske projekter med 291 mio. kr., der fremmer udviklingen af grønne og klimavenlige energiteknologier.

Telestatistik: Bredbånd via kabel-tv-net er nu størst, men fiber haler ind

Pressemeddelelser   •   Dec 18, 2019 10:00 CET

Kabel-tv-nettet er for første gang den infrastruktur, som flest danskere får fastnet-bredbånd over, mens bredbånd via fiber fortsat vokser mest. Bredbåndsabonnementer med downloadhastigheder på mindst 100 Mbit/s er steget til lidt over 1 mio. Det viser Energistyrelsens ’Telestatistik – første halvår 2019’ - baseret på tal fra teleselskaberne.

Flere end 3.500 nye adresser kan se frem til hurtigt internet

Nyheder   •   Dec 17, 2019 10:08 CET

Specielt fynboerne og jyderne kan nu se frem til at få lynhurtigt internet til deres bolig og virksomhed. Det står klart, efter at fordelingen af Bredbånds-puljen for 2019 nu er afgjort.

Dansk-kinesisk partnerskab viser vejen til Kinas opfyldelse af globale klimamål

Pressemeddelelser   •   Dec 12, 2019 15:10 CET

Ny rapport viser, hvordan Kina kan spare mere end 7 milliarder tons CO2 om året i 2050. Det er næsten 200 gange den årlige danske CO2-udledning fra energiforbruget. Kina kan leve op til både sit nationale klimamål og FN’s 2-graders mål uden ekstra energiomkostninger.

Fald i PSO-tariffen for 1. kvartal 2020

Pressemeddelelser   •   Dec 10, 2019 08:00 CET

PSO-tariffen for 1. kvartal 2020 er fastsat til 2,6 øre per kWh. Det er væsentligt lavere end PSO-tariffen for 4. kvartal 2019.

Energistyrelsen inviterer til møde om private 5G-net

Nyheder   •   Dec 06, 2019 15:41 CET

Energistyrelsen inviterer til møde om private 5G-net onsdag d. 18. december 2019. Formålet er at sikre en effektiv anvendelse af frekvenserne og at skabe de bedste betingelser for udrulningen af 5G i Danmark.

Rekordlavt støtteniveau i teknologineutralt udbud 2019

Pressemeddelelser   •   Dec 06, 2019 06:00 CET

Det teknologineutrale udbud 2019 er nu afgjort og har igen i år givet rekord-lavt støtteniveau til landvindmøller og solceller. Budgettet for udbuddet var 258 mio. kr. (2019-priser), og der var et budloft på 6 øre/kWh.

Ny standard for varmepumper skal sikre energieffektivitet

Pressemeddelelser   •   Dec 04, 2019 12:44 CET

Danskerne køber elektriske varmepumper som aldrig før – og det er godt for den grønne omstilling. Desværre er det ikke alle installationer, der sikrer den forventede energieffektivitet. Derfor indfører Energistyrelsen nu en frivillig standard for varmepumpeinstallationer. Den skal hjælpe forbrugerne med at få det fulde udbytte af deres varmepumpe.

Seks nye initiativer skal styrke eksport af dansk grøn energiteknologi

Pressemeddelelser   •   Nov 29, 2019 06:53 CET

Energistyrelsen har givet tilsagn om 5,1 millioner kroner i tilskud til seks projekter. Fx støtter puljen udvikling af store fjernvarmeprojekter i England og Skotland. Projekterne fremmer den danske energieksportindsats gennem udbygning af Danmarks myndighedssamarbejde på fremtidige vækstmarkeder via offentlig-private samarbejder.